Universidad de Salamanca
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Gobierno electrónicoMarzo 2005


El gobierno electrónico es la prestación por vía electrónica de servicios tradicionalmente ofrecidos por las administraciones local y nacional. Y es, en parte, similar al comercio electrónico; por eso, las mismas funciones que realiza una empresa en su ámbito corporativo, lasrealizan las bibliotecas en la estrategia de gobierno electrónico.También es decisiva su participación en la prestación de servicios electrónicos. 

 

     1.     "Pautas Pulman: Public Libraries Mobilising Advanced Networks. 2002. ".  Travesia: el portal en Internet de las bibliotecas públicas españolas, 2002.


Descriptores: Gobierno electronico/Bibliotecas públicas/Tecnologías de la información/Normas/Política bibliotecaria/Europa

Resumen:  Pautas elaboradas por los integrantes del proyecto PULMAN, cuyo fin es promover el intercambio de políticas y experiencias en Tecnologías de la Información y Comunicación dentre las bibliotecas, archivos y museos de Europa. El objetivo de estas Pautas es tratar los diferentes aspectos de las servicios y actividades más innovadoras ofrecidas por bibliotecas públicas, tales como aceso en línea a recursos culturales, formación en el uso de las nuevas tecnologías y entornos web, aprendizaje permanente, inserción social, participación ciudadana y administración y gobierno electrónicos; prestando especial atención a los nuevos servicios desarrollados en el entorno digital y mostrando el camino de futuro de las bibliotcas públicas en la llamada Europa electrónica. URL: http://www.pulmanweb.org/DGMs/DGMs.htm 



     2.    Aznar Arias, C.,  "Ventajas del e-government para el ciudadano ".  El profesional de la información, Vol. 12, No. 3, 2003, pp. 230-232.


Descriptores: Gobierno electronico/Administración pública/Publicaciones oficiales

Resumen: Texto completo: http://ejournals.ebsco.com/direct.asp?ArticleID=KNNK30XGWYHBMQUQ0RXA



     3.    Blaquier Ascaño, M. I.,  "Modelo para el Seguimiento de Procesos Burocráticos".   Info: Congreso Internacional de Información, Vol. 5, 2004.


Descriptores: Gobierno electronico/Administración pública/Bases de datos

Resumen: Este trabajo se inserta dentro de la temática 'bureaucratic software' y su objetivo principal es la construcción de un Modelo para el Seguimiento de Procesos Burocráticos. Un modelo con tal funcionalidad exige como tarea esencial la representación, simulación y análisis computacional de procesos jurídicos y procesos burocráticos en general. El seguimiento de procesos burocráticos - administrativos, jurídicos etc. también conocido como ‘seguimiento de casos o asuntos’, constituye un importante aspecto del gobierno electrónico. La mayoría de los sistemas en uso que realizan esta función utilizan la tecnología de las bases de datos relacionales; en cuanto a la interfaz muchos de estos sistemas usan el servicio Web, pero tienen las interfaces convencionales características de las aplicaciones basadas en bases de datos.



     4.    Fritsch, R. and Vanti, A. A.,  "Gobierno Electrónico: El Caso del Diario Oficial como inductor de la modernización y de la integración de procesos en las organizaciones envueltas".  Info: Congreso Internacional de Información, Vol. 5, 2004.


Descriptores: Gobierno electronico/Brasil/Tecnologías de la informaciónMARC/Internet/Publicaciones oficiales/Administración pública/Información a la comunidad

Resumen: El presente trabajo analiza la informatización del diario o periódico oficial de Brasil considerando la democratización y transparencia que sigue en los últimos años. Fue desarrollado modernas tecnologías de presentación gráfica, criptografía asimétrica, compactación de datos, atribución de claves de acceso para que el uso de internet sea un vehículo de transporte seguro de las informaciones oficiales. El plan director fue realizado por la empresa Procergs, ubicada en el estado de Rio Grande do sul, extremo sur de Brasil, la cual actuó en la implantación de todo el sistema computacional de envío de materias de manera electrónica.



     5.    Froud, R. and Mackenzie, C.,  "Gobierno electrónico y bibliotecas públicas (Impulso a la información local)".  Colección Biblioteca y Gestión, Vol. 11, 2001.


Descriptores: Gobierno electronico/Bibliotecas públicas/Tecnologías de la informaciónMARC/Documentos electrónicos/Bibliotecas digitales/Publicaciones oficiales

Resumen: Gobierno electrónico y bibliotecas públicas (Impulso a la información local) / Rob Froud y Christine Mackenzie.
Texto completo: http://www.fundacionbertelsmann.es/publicaciones/pdf/libros/ByG11.pdf



     6.    Garrod, P.,  "Creating websites for e-citizens: the Public Library Web Managers workshop, 2002".  Ariadne, No. 34, 2003.


Descriptores: Gobierno electronico/Información a la comunidad/Bibliotecas públicas/World Wide Web/Internet

Resumen: The third Public Library Web Managers workshop to be organised by UKOLN was held at the University of Bath on the 5th and 6th of November 2002. This year’s event aimed to provide public library web managers with a brief respite from the trials and tribulations of the workplace, and the chance to share networking experiences with colleagues up and down the country. It also aimed to bring together some key speakers on this year’s hot topic –e-government (electronic government). Texto completo: http://www.ariadne.ac.uk/issue34/public-libraries/



     7.    Grönlund, Å.,  "E-democracy and e-government – state of the art".  IFLA Council and General Conference, No. 68, 2002.


Descriptores: Gobierno electronico/Política de información/Democracia

Resumen: Today there is much talk about ”e-democracy”, but what is that? Where does the term come from, and what does it mean? This paper will give a brief account of the background, of current e-democratic activities and - more importantly – of user attitudes, use patterns, new service models and new roles for organizations and civil servants. Texto completo: http://www.ifla.org/IV/ifla68/papers/062-090e.pdf



     8.    Grönlund, Å.,  "E-democracy and e-government – state of the art".  IFLA Council and General Conference, No. 68, 2003.


Descriptores: Gobierno electronico/Democracia/Internet/Política/Publicaciones oficiales

Resumen: Today there is much talk about ”e-democracy”, but what is that? Where does the term come from, and
what does it mean? This paper will give a brief account of the background, of current e-democratic
activities and - more importantly – of user attitudes, use patterns, new service models and new roles for
organizations and civil servants. Texto completo: http://www.ifla.org/IV/ifla68/papers/062-090e.pdf



     9.    Gunter, B.,  "The prospects for e-government on digital television  ".  Aslib Proceedings, Vol. 56, No. 4, 2004, pp. 222-223 .


Descriptores: Gobierno electronico/Internet/Servicios de Información/Televisión/Información a la comunidad/Publicaciones electronicas/Publicaciones oficiales

Resumen: The UK Government has set targets for its services to be available online by 2005. It is hoped that electronic public services will improve quality and efficiency of delivery, enhance public access to essential services, and achieve cost economies. While attention initially focussed on the Internet as the key platform for online public service delivery, digital television may eventually become the platform of choice. Television's wider penetration and familiarity gives it an edge over the Internet. A number of pilot projects and initiatives have been instigated by Government to explore the potential of digital television (DTV). This paper presents a review of early evidence to emerge about DTV services and public opinion from DTV pilots. While DTV can provide wider access than the Internet in terms of demographic reach, its limited interactivity and the relearning that viewers will need to undergo may limit its initial applications and adoption. Significant problems remain with the usability of basic DTV services, resulting in certain sectors of society being excluded. This exclusion is more pronounced when considering the most complex applications of DTV, such as interactive services. Widespread acceptance of the digital switchover will require a shift in mindset of the television audience as a different paradigm of television use comes to the fore.
Texto completo solo USAL: http://thesius.emeraldinsight.com/vl=3741662/cl=16/nw=1/fm=docpdf/rpsv/cw/mcb/0001253x/v56n4/s3/p222



   10.    Inman, J.,  "A Librarian's Experience of e-Government".  Ariadne, No. 42, 2005.


Descriptores: Gobierno electronico/Bibliotecarios/Formación profesional/Publicaciones electronicas/Publicaciones oficiales

Resumen: E-Government is essentially about improving service delivery in central and local government. Our customers expect a level of service and access to services, which is effective, efficient and convenient. They want to be able to make contact with government at a time and in a way which fits in with their lives. In order to deliver excellent public services in customer-focused ways we have to use the available technology to its very best advantage. We are not just talking about the Web when we talk about e-government but of course the Web is a very convenient and accessible means of communication. The latest figures on Web access from the Office for National Statistics show that 52% of the population have Web access from home compared to 9% for the same period in 1998. For those for whom the Web is not a viable option there is digital TV, SMS (Short Message Service) and more to come. Texto completo: http://www.ariadne.ac.uk/issue42/inman/



   11.    Jaeger, P. T. and Thompson, K. M.,  "Social information behavior and the democratic process: Information poverty, normative behavior, and electronic government in the United States ".  Library & information science research, Vol. 26 , No. 1, 2004, pp. 94-107 .


Descriptores: Gobierno electronico/Conducta/Democracia/Aspecto social/Estados Unidos/Publicaciones oficiales

Resumen: Electronic government (e-government) is the provision of government information and services through the Internet to citizens and businesses and among government agencies. This electronic manifestation of government offers new levels of access to government information and services. However, if e-government usage is limited in certain segments of society, it is not achieving its egalitarian potential. Understanding reasons why people do not use e-government will facilitate the development of a more inclusive e-government that better fulfills its potential to deliver information to all citizens and increase participation in the democratic process. Two phenomena of information behavior, information poverty and normative behavior, may help explain why certain groups do not use e-government information. This article offers suggestions on how these concepts of information behavior can contribute to the e-government research agenda.
Texto completo sólo USAL: http://www.sciencedirect.com/science/journal/07408188



   12.    Kumar, S., Choudhury, S., and Shah, L.,  "Information literacy mission in digital environment – a prospects and plans for developing society in India".  IFLA Council and General Conference, No. 70, 2004.


Descriptores: Gobierno electronico/Sociedad de la información/Países en desarrollo/Asia/Brecha digital/Formación de usuarios/Brecha digital/Alfabetización informacional

Resumen: The paper correlates literacy and information literacy.
Searches reasons of illiteracy in India. Discusses present situation of literacy rate, educational institutions, Public Library Acts and digital divide. Gives the meaning of literacy and information literacy in Indian context. Gives role of Community and Library Information Centres. Information networks available for dissemination are presented in brief. Relation between e-governance and information literacy have been discussed. Some information literacy programs initiated are given. Suggests for an Information Literacy Plan for various community to take India to Millennium 2020. Recommends for a national apex body, development of CLIN and amendments in public library acts to meet challenges of digital information society. Texto completo: http://www.ifla.org/IV/ifla70/papers/145e-Kumar.pdf



   13.    Lu, W., Du, J., Zhang, J., Ma, F., and Le, T.,  "Internet development in China".  Journal of information science, Vol. 28, No. 3, 2002, pp. 207-224.


Descriptores: Gobierno electronico/Internet/Asia/Países en desarrollo

Resumen: This article describes the status of Internet development and application in China. It introduces the Chinese search engines as well as four main domestic networks connected to the Internet and analyses Internet applications in five major fields in China: e-government, e-commerce, distance education, distance medical treatment, and digital library. It also discusses China's Internet management and related issues and problems and provides an overview of Internet development in China.



   14.    Martínez, M. F. P. d. l. and Derniame, J. C.,  "Una propuesta integrada de extracción de información para gobierno electrónico: estructura, referencias y evolución de los documentos jurídicos".  Jornadas de Bibliotecas Digitales, Vol. 4, 2003.


Descriptores: Gobierno electronico/Derecho/Publicaciones electronicas

Resumen: Una propuesta integrada de extracción de información para gobierno electrónico: estructura, referencias y evolución de los documentos jurídicos.
Texto completo: http://imhotep.unizar.es/jbidi/jbidi2003/20_2003.pdf



   15.    Paré, R.,  "E-democracy and E-government: how will these affect libraries? The Case of Canada".  IFLA Council and General Conference, No. 68, 2002.


Descriptores: Gobierno electronico/Política de información/Democracia/Bibliotecas

Resumen: Almost three years ago, in October 1999, the federal government made a commitment in its Speech from the Throne to connect Canadians to the Internet and become a world leader in e-government: By 2004, our goal is to be known around the world as the government most connected to its citizens, with Canadians able to access all government information and services on-line at the time and place of their choosing. This is a challenging goal; but Canada has a long record of achievement in exploring the possibilities of e-government. In the late 1980s, when few Canadian citizens had Internet access, federal departments and agencies in Canada were already preparing for the future by putting information and documentation on-line. During the following decade, Internet access became widespread in Canada, largely as a result of government-sponsored programs. Texto completo: http://www.ifla.org/IV/ifla68/papers/107-090e.pdf



   16.    Paré, R.,  "E-democracy and E-government: how will these affect libraries? The Case of Canada".  IFLA Council and General Conference, No. 68, 2003.


Descriptores: Gobierno electronico/Democracia/Internet/Política/Publicaciones oficiales/Bibliotecas/Información a la comunidad

Resumen:  Almost three years ago, in October 1999, the federal government made a commitment in its Speech from the Throne to connect Canadians to the Internet and become a world leader in e-government: By 2004, our goal is to be known around the world as the government most connected to its citizens, with Canadians able to access all government information and services on-line at the time and place of their choosing. This is a challenging goal; but Canada has a long record of achievement in exploring the possibilities of e-government. In the late 1980s, when few Canadian citizens had Internet access, federal departments and agencies in Canada were already preparing for the f ture by putting information and documentation on-line. During the following decade, Internet access became widespread in Canada, largely as a result of government-sponsored programs. Texto completo: http://www.ifla.org/IV/ifla68/papers/107-090e.pdf



   17.    Parker, B.,  "Maori access to information technology".  Electronic library, Vol. 21, No. 5, 2003, pp. 456-460 .


Descriptores: Gobierno electronico/Cultura tradicional/Internet/Australia/Brecha digital

Resumen: The extent of Internet access is a key indicator of the Maori people's ability to use information technologies for social, e-commerce and e-government communication. The key findings from national surveys of Internet use during 2000 and 2001, together with census data, provide an indication of Internet access amongst Maori. The results show there is a substantial 'digital divide' between Maori and other New Zealanders, in terms of access to the Internet and employment in information technology industries. This 'divide' is likely to be due to the lower household incomes and educational outcomes of Maori adults. While Maori currently do not have the same level of access to information technology as non-Maori, the growth in their participation has nonetheless been rapid.
Texto completo: http://zerlina.emeraldinsight.com/vl=1185148/cl=25/nw=1/fm=docpdf/rpsv/cw/mcb/02640473/v21n5/s8/p456



   18.    Pérez-Salmerón, G.,  "Algunas propuestas para propulsar la administración en línea. La biblioteca pública como portal de acceso al e-government  ".  El profesional de la información, Vol. 12, No. 3, 2003, pp. 226-230  .


Descriptores: Gobierno electronico/Portales/Administración municipal/Bibliotecas públicas

Resumen: Para alcanzar la revolución tecnológica en nuestro país es menester cubrir necesidades básicas como las telecomunicaciones, los contenidos en nuestras lenguas y un cambio en la administración que desarrolle el e-government. La administración debe revalorizarse de cara a la sociedad apostando por el cambio de cultura, formación de los administradores, sistematización de la tramitación administrativa e integración de sus bases de datos en un repositorio único. Debe aprovechar también la biblioteca pública como portal de acceso a la administración en línea, ya que es un equipamiento básico de cultura ya existente en el municipio y una alternativa sostenible para desarrollarla que da acceso a la información facilitando al ciudadano el conocimiento. La biblioteca está preparada para desempeñar un papel profesional y debe ocuparse también de gestionar la formación de las TI para que cualquier ciudadano pueda desenvolverse fácilmente en un entorno electrónico evitando la fractura digital.  Texto completo: http://ejournals.ebsco.com/direct.asp?ArticleID=PB276FPQBLXJ2KK8LAMD



   19.    Rosa, A. d. l. and Senso, J. A.,  "Algunas consecuencias del desarrollo del Gobierno electrónico  ".  El profesional de la información, Vol. 12, No. 3, 2003, pp. 172-189.


Descriptores: Gobierno electronico/Publicaciones oficiales/Documentos electrónicos

Resumen: La transformación de los gobiernos en e-gobiernos está generando muchas expectativas. También existe cierto desconcierto ante las posibilidades que se están desencadenando y desconfianza sobre las eventuales consecuencias. Este artículo resume el estado actual de implementación del Gobierno electrónico en algunos países europeos y analiza las implicaciones sociales de este nuevo tipo de gobierno.  Texto completo: http://ejournals.ebsco.com/direct.asp?ArticleID=CD1UU1WDMTFQGWY0HKPP



   20.    Sánchez Blanco, E. and Vianello Osti, M.,  "Las páginas Web de las Comunidades Autónomas Españolas: un estudio de sus servicios y de sus estrategias de comunicación".  Jornadas Bibliotecarias de Andalucía, Vol. 11, 2000, pp. 103-116.


Descriptores: Gobierno electronico/Comunidades autónomas/España/Administración pública/World wide web/Internet/Evaluación

Resumen: Diferentes administraciones públicas han establecido estratégias tendentes a mejorar la accesibilidad de los ciudadanos a la información del sector público proporcionando servicios de gobierno electrónico. En ese contexto se realiza un análisis de los sitios web de las Comunidades Autónomas Españolas tanto en sus aspectos formales como de contenido. Se comparan los resultados con los de un estudio realizado anteriormente, profundizando tres ámbitos: acceso al Diario Oficial; informadón sobre convocatorias públicas y oferta de empleo. El trabajo revela un cierto dinamismo en los sitios -más acentuado en sus aspectos formales-pero también un planteamiento de la administración como productora y no como prestadora de servicios que deben elaborarse con eriterios documentales que proporcionen valor añadido a los sitios. El todavía excesivo peso de concepciones basadas en el organigrama y en modelos bien centralizados, bien descentralizados permiten proponer una necesaria remodelación conceptual y de gestión de los sitios (si no de las organizaciones) apoyada en estrategias y modelos cooperativos



   21.    Shaw, K.,  "Transparent Records Management: Populating a Records Repository from the Desktop – A Case Study".  ARMA International Anual Conference, Vol. 47, 2002.


Descriptores: Gobierno electronico/Documentos administrativos/Gestión de documentos/Almacenamiento

Resumen: The Defense Information Technology Testbed (DITT), a program sponsored by the Office of the Assistant Secretary of Defense, Command, Control, Communications and Intelligence (OASD, C3I) and hosted by the U. S. Army’s, Center for Army Lessons Learned (CALL) has produced another beneficial product and process for any service or agency throughout the Department of Defense. The Center for Army Lessons Learned Request for Information (CALL RFI) Pilot System originated as a DITT prototype for automating the Freedom of Information Act (FOIA) business process. With the mandate 1 and interest in e-business and e-government, the DITT saw an opportunity to incorporate and consolidate several existing methods, best practices, and initiatives by determining and utilizing technologies that would assist CALL action officers and provide a return on investment to both the CALL